Výkonný manažér projektu ISSF, vedúci oddelenia informačných technológií Slovenského futbalového zväzu Ján Letko, objasňuje záležitosti ohľadom platenia členského.
Pocitove debaty rozhorčenych funkcionárov klubov na facebooku k téme "členske poplatky vo futbale" a už aj "zákon o športe" ma presvedčili, že množstvo ľudí nepochopilo základné veci, lebo zjavne z rôznych dôvodov nemajú všetky potrebné informácie, alebo nechcú pochopiť fakty, takže:
- cieľom členského v zákone o športe je solidarita starších s mladšími a spoluúčasť osoby, ku ktorej sa pridá spoluúčasť štátu (a iných verejných zdrojov) cez príspevok športovému zväzu v minimálnej hodnote 10% z príspevku ...
- na kontrolu prerozdelenia 10% z príspevku dohliada Hlavný kontrolór športu !!!
- členské si platí člen, NIE JE TO NÁKLAD KLUBU (klub ani oficiálne NESMIE platiť za hračov a trénerov, môže však sprostredkovať platbu, ale musí vedieť zdokladovať, že členské klubu uhradil naozaj hráč, alebo tréner) !!!,
Kľúč k rozdeleniu:
Odpočítať kluby s licenciou mládeže SFZ (bude ich 48) a rozdeliť finančné prostriedky klubom, ktoré fungujú na amatérskej úrovni. Kritériom na pridelenie finančných prostriedkov vplýva počet mládežníckych družstiev v klube (minimálne 14 hráčov v družstve) a počet mládežníkov do 18 rokov. Družstvá musia byť riadne prihlásené v súťažiach riadených SFZ, RFZ alebo ObFZ a za mládežníka – člena klubu sa považuje hráč registrovaný v ISSF. Finančné prostriedky sú určené výhradne na amatérsky mládežnícky futbal.
Modelovy príklad (čísla su vymyslené):
SFZ vyberie napríklad 300 000 Eur na členskom, ktoré idú do fondu mládeže, SFZ od štátu dostane 5 000 000 Eur, z ktorých musí minimálne 10% prerozdeliť podľa zákona na amatérsky šport, všetky aktívne kluby s mládežou (najlepšie mládež) čo je 500 000 Eur do fondu mládeže.
V tomto momente je vo fonde mládeže 800 000, ktoré sa prerozdelia podľa schváleného uznesenia Konferencie SFZ (schválilo 85 delegátov), detaily prerozdelenia a spôsob určí VV SFZ (4 zástupcovia z 13 sú predsedovia RFZ)
Ako počíam, tak počítam, ked zaplatí napríklad hráč ako osoba 3 Eura, jeho klub naspať dostane určite viac ...
Upozorňujem, toto nie je vyklad SFZ, je to môj osobný pohľad, ako to podľa mňa bude fungovať s prerozdelením ...
Toto je celé znenie predmetného bodu zo Zápisnice konferencie SFZ:
10. Schvaľovanie o výške členského príspevku riadnych, pridružených a individuálnych členov SFZ a o spôsobe použitia členského
Predsedajúci vyzval prezidenta SFZ p. Jána Kováčika, aby predniesol tento bod programu.
Prezident SFZ uviedol, že vyberanie ročného členského príspevku v zmysle zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len “Zákon o športe”) sa môže na prvý pohľad zdať ako neprimeraný zásah do združovacieho práva dotknutých subjektov. Opak je však pravdou, nakoľko Zákonom o športe deklarované ciele a s nimi súvisiace právne mechanizmy majú do športu priniesť väčšiu prehľadnosť, nové systémy správy a riadenia športu prostredníctvom subjektov v športe, a predovšetkým - snahu po aktívnej účasti jednotlivých nosných subjektov pri správe, organizácii a riadení toho ktorého športu.
Vyberanie ročného členského príspevku v zmysle zákona č. 440/2015 Z. z. o športe je odzrkadlením a prejavom dvoch základných ideí Zákona o športe, a to:
• snaha o filtráciu subjektov v športe, ktoré sa na aktívnej správe a riadení konkrétnej športovej organizácie nemajú záujem zúčastňovať. Týmto rozmerom je bezpochyby preverená situácia “aktívneho” členstva v konkrétnej športovej organizácii.
• vyberanie členského príspevku v športe ako kvalitatívna podmienka uchádzania sa o verejné prostriedky - podmienka spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov.
Je legitímne, aby sa subjekt, ktorý žiada o verejné financie štát preukázal svojimi kvalitatívnymi vlastnosťami - mimo iného aj tým, že združuje členov, ktorí sú aktívni a členské príspevky v športe akceptujú ako zákonný predpoklad uchádzania sa o verejné financie. Takáto športová organizácia prezentuje navonok, že jej členská základňa je “zdravá” a “živá”, čo je patričným dôkazom toho, že takáto športová organizácia je v očiach občanov Slovenskej republiky “hodná” verejného (spolu)financovania.
Z uvedeného je zrejmé, že vyberanie členského príspevku v športe nie je povinnosťou všetkých subjektov v športe s právnou formou občianskeho združenia. Je zákonnou podmienkou iba pre tie subjekty, ktoré majú záujem na financovaní ich športovej činnosti z našich spoločných - verejných prostriedkov. Uvedená základná spojitosť medzi existenciou povinnosti vyberania členského príspevku v športe a verejným financovaním športu je vynikajúcim dôkazom o proporcionalite zavedeného členského príspevku v športe - právneho nástroja “aktívnej spoluúčasti na nákladoch činnosti, správe a riadení slovenského športu”.
Najpodstatnejšie, čo v tejto oblasti zo zákona vyplýva pre SFZ alebo iné občianske združenia je fakt, že každý kto chce na svoju záujmovú činnosť vykonávanú v rámci občianskeho združenia získať verejné prostriedky, musí preukázať, že aj sám prispieva na túto činnosť formou ročného členského príspevku.
V zmysle schválenej koncepcie rozvoja futbalu a strategického plánu je jednou z priorít aj rozvoj tzv. “Grassroots” futbalu. V súlade s týmto dokumentami navrhujeme 10% zo štátneho príspevku povinného zo zákona o športe a povinného členského takisto vyplývajúceho zo zákonu o športe rozdeliť účelovo na rozvoj a podporu mládežníckeho futbalu.
Kľúč k rozdeleniu:
Odpočítať kluby s licenciou mládeže SFZ (bude ich 48) a rozdeliť finančné prostriedky klubom, ktoré fungujú na amatérskej úrovni. Kritériom na pridelenie finančných prostriedkov vplýva počet mládežníckych družstiev v klube (minimálne 14 hráčov v družstve) a počet mládežníkov do 18 rokov. Družstvá musia byť riadne prihlásené v súťažiach riadených SFZ, RFZ alebo ObFZ a za mládežníka – člena klubu sa považuje hráč registrovaný v ISSF. Finančné prostriedky sú určené výhradne na amatérsky mládežnícky futbal.
Faktickú pripomienku mal p. Roman Horák, ktorý požiadal o vysvetlenie čl. 42 stanov SFZ.
Faktickú pripomienku mal p. Bartoš, ktorý požiadal o vysvetlenie akým spôsobom sa budú platiť členské.
Faktickú pripomienku mal p. Suchý, ktorý požiadal o vysvetlenie, či zakladá disciplinárnu sankciu v prípade nezaplatenia členského príspevku.
Faktickú pripomienku mal p. Lončík.
Vysvetlenie k predmetným dotazom a faktickým pripomienkam podal p. Kovačík, p. Letko, p. Šepeši a p. Štefániková.
Predsedajúci vyzval prítomných delegátov, aby hlasovali o nasledovnom znení uznesenia:
Konferencia SFZ berie na vedomie faktické poznámky p. Bartoša, p. Suchého, p. Lončíka, p. Sepešiho
Predsedajúci dal hlasovať o pozmeňujúcom návrhu p. Horáka, ktorý navrhlo nasledovné znenie pozmeňovacieho návrhu:
Konferencia SFZ schvaľuje výšku členského príspevku riadnych, pridružených a individuálnych členov SFZ v lehote splatnosti do 30.9.2016 na rok 2017 a spôsob využitia tohoto členského príspevku.
Počet prítomných delegátov: 85
Hlasovalo za: 81
Hlasovalo proti: 0
Zdržalo sa hlasovania: 4
Nehlasovalo: 0
Pozmeňujúci návrh bol prijatý.
Predsedajúci dalo hlasovať o nasledovnom uznesení:
Konferencia SFZ schvaľuje rozhodnutie výške členského príspevku riadnych, pridružených a individuálnych členov SFZ a spôsob využitia tohoto členského príspevku v znení pozmeňujúceho návrhu
Počet prítomných delegátov: 85
Hlasovalo za: 79
Hlasovalo proti: 1
Zdržalo sa hlasovania: 5
Nehlasovalo: 0
Uvedené uznesenie bolo prijaté.
zdroj facebook 14.júla 2016
AUTOR: JÁN LETKO
PRIPRAVIL: ATTILA MIKLOŠKO